Jak dobierać zabawki dla dzieci?
Określenie idealnej zabawki powinno zamykać się w słowach - nauka przez zabawę.
Dzieci mają nieograniczone pokłady wyobraźni, wystarczy ją tylko odpowiednio stymulować, by mogła się swobodnie rozwijać. Badania dowodzą, że stymulacja zmysłów: wzorku, słuchu, dotyku, węchu, smaku wspiera prawidłowy i harmonijny rozwój dziecka.
Dla rodziców kluczowym zadaniem jest znalezienie zabawek, które będą dostosowane do tempa rozwoju dziecka. Zachęcenie malucha do uczenia się nowych rzeczy pomoże wykształcić pozytywne nastawienie do nauki na przyszłość poprzez kojarzenie radosnej zabawy z nauką. Zabawki powinny pomagać dzieciom w szeroko rozumianym rozwoju i wspierać nabywanie różnych umiejętności. Chodzi nam tu o rozwój umiejętności fizycznych, społecznych, językowych, poznawczych oraz kreatywnych, związanych np. z rozwijaniem wyobraźni. Wiele zabawek jest projektowanych w taki sposób, aby pomóc dziecku rozwinąć wszystkie wymienione umiejętności w harmonijny, zintegrowany sposób, inne z kolei koncentrują się tylko na jednym lub na wybranych aspektach rozwoju.
Dobra zabawka powinna:
- być bezpieczna i trwała, solidnie wykonana
- być zabawna
- być interesująca dla dziecka
- stymulować kreatywność i wyobraźnię
- zachęcać do dociekliwości i zaradności
- być narzędziem edukacyjnym
- stawiać dziecku wyzwania, ale nie powodować frustracji
- zachęcać do powtarzania i wielokrotnego ponawiania zabawy
- angażować dziecko, zachęcać do interakcji
- odpowiadać na potrzeby rozwojowe dziecka związane z jego rozwijającymi się umiejętnościami.
Zabawki od noworodka do pierwszego roku życia
Powszechnie wiadome jest, że dziecko w pierwszych miesiącach życia nie będzie bawiło się klockami lub pluszakami. Na tym etapie rozwoju dziecko głównie je i śpi. Zdarza się jednak, że płacze po prostu z nudów. Idąc tym tropem spróbujemy pochylić się nad tematem dostosowania zabawek do wieku dziecka.
1. Karuzela to dość popularna zabawka zaczepiana nad łóżeczkiem dziecka. Noworodki uczą się dopiero koncentrować wzrok na poszczególnych przedmiotach. Karuzela może im w tym pomóc. Kupując karuzelę, dobrze jest wybrać taką, która będzie wielofunkcyjna, tzn. będzie grała i świeciła, dzięki czemu będzie mogła służyć jako lampka nocna lub pozytywka. Pozytywka łagodnie wyciszy malucha i ułatwi mu zasypianie. Dziecko z czasem zacznie szukać źródła dźwięku – będzie odwracało główkę w kierunku, z którego płynie melodia.
2. Grzechotka zajmuje pierwsze miejsce wśród najczęściej wybieranych zabawek dla dzieci. Jest ona bezpieczna dla malucha, nie posiada małych elementów, które dziecko mogłoby połknąć. Grzechotka powinna mieć uchwyt o małej objętości, tak by maleńkie paluszki mogły się na nim bez problemu zacisnąć.
3. Gryzak dla niemowląt również nie powinien być zbyt gruby, gdyż maluszek będzie miał problem z włożeniem go do buzi. Kupując pierwszy gryzaczek lepiej wybrać cieńszy. Na rynku dostępna jest cała gama gryzaczków. Oprócz tradycyjnych, gumowych wersji dostępne są także gryzaczki połączone z grzechotką lub maskotką.
4. Centra zabaw z tarczami do kręcenia i guzikami do wciskania są w wieku sześciu miesięcy idealnymi zabawkami. Wtedy to maleństwo nabywa umiejętności manualnych, których uwieńczeniem jest nowy etap rozwoju, wyznaczony przez umiejętność zręcznego posługiwania się paluszkami. Dzieci przechodzą od chwytania całą dłonią do trzymania małych przedmiotów pomiędzy kciukiem a palcem wskazującym i wraz z rozwojem tej umiejętności uczą się odkrywać głębię i trzeci wymiar przestrzeni.
5. Mata edukacyjna może towarzyszyć maluchowi już od trzeciego miesiąca życia. Kładąc dziecko na matę, można mieć je zawsze na oku. Dziecko z pewnością szybko nie znudzi się zabawką. Jeżeli położymy malucha na brzuszku, wówczas będzie mógł rączkami badać fakturę zabawki, nauczy się uruchamiać pozytywkę, zacznie bawić się szeleszczącymi elementami, będzie przeglądać się w lusterku. Z czasem nauczy się przekręcać, będzie podejmować pierwsze próby raczkowania, zacznie odkrywać coraz to nowe elementy na macie, pozna ich zastosowanie i funkcje. Mata edukacyjna to skarbnica fantastycznych ciekawostek.
Zabawki dla dwulatka
Rozwój dwulatka jest bardzo szybki. Dziecko w tym okresie jest chłonne wiedzy i ciekawe świata.
1. Na tym etapie rozwoju Idealne będą klocki, z których można zbudować wieże, piankowe puzzle, sześciany z otworami, sortery, pojemniki do zapełniania i opróżniania, tablice z ruszającymi się elementami.
2. Dziecko dwuletnie jest aktywne ruchowo. Maluch na pewno ucieszy się z konika na biegunach lub innego bujaka, dużych zabawek na kółkach, piłek w różnych rozmiarach. Zainteresują je pluszowe zwierzęta, lalki i domki dla lalek, samochodziki, samoloty, książki z obrazkami, zabawki imitujące sprzęty RTV i AGD.
3. Dzieci dwuletnie zaczynają wcielać się w różne postaci. Wiele frajdy dostarczą im zabawki, które kojarzą się z życiem dorosłych: wózki dla lalek, łóżeczka, sprzęty kuchenne, podstawowe akcesoria do domu, wozy strażackie, radiowozy policyjne, ciężarówki, sprzęty stolarskie, kasy fiskalne itd.
4. Na rozwój intelektualny dziecka korzystnie wpłyną instrumenty i magnetofony z melodyjkami.
Gry i zabawki edukacyjne dla przedszkolaków
1. Na tym etapie rozwoju również z całą śmiałością wymienić możemy klocki. Stymulują one rozwój dziecka na kilku płaszczyznach: rozwijają wyobraźnię, zdolności manualne, poprawiają koordynację wzrokową oraz zdolność koncentracji. W wieku przedszkolnym przydają się w nauce liczenia, rozpoznawania kształtów i kolorów. Klocki to zabawka, która służy przez lata i ma szansę przetrwać pokolenia. Klocki są znakomitym pretekstem do nauki przez zabawę.
2. Zabawki, które zachęcają do naśladowania i odtwarzania ról pomagają dowiedzieć się czegoś więcej o otaczającym świecie, dostosowując doświadczenia do poziomu rozwoju dziecka i pozwalając mu poznać nowe role, będą wspierały naukę poprzez naśladowanie.
3. Zabawki do ustawiania i układania pomagają rozwijać koncentrację i umiejętność rozwiązywania problemów. Będą one potrzebne nie tylko w szkole, ale także w całym dorosłym życiu.
4. Zabawa piłkami i piłeczkami każdej wielkości pomaga dzieciom ćwiczyć koordynację. Zabawy piłką są doskonałą okazją do nawiązania więzi i nabycia umiejętności społecznych. Uczą wygrywania i przegrywania oraz czekania na swoją kolej.
5. Powszechnie wiadomo, że maluchy powinny mieć swobodny dostęp do możliwie jak największego wyboru książek. Nawet jeśli tylko udają, że czytają, ćwiczą swoją wyobraźnię i oswajają się z książką, przygotowując grunt do przyszłej nauki czytania.
6. Dzieci uwielbiają śpiewać i tańczyć przy muzyce oraz włączać i wyłączać muzykę. Szczególnie zalecane są piosenki, które zachęcają je do działania, np. skakania, pokazywania itp. – taka zabawa wspiera rozwój koordynacji, stymuluje pamięć i pomaga rozwijać umiejętności społeczne.
Muzyka ogólnie rzecz biorąc wywołuje w człowieku wiele emocji, potrafi zachwycać, rozśmieszać, a nawet wzruszać. Dzięki muzyce możemy zmienić nastrój, zbudować atmosferę, wywołać konkretne uczucia. Czasem można wykorzystać ją jako tło do opowiadania historii. Słuchanie muzyki ma także pozytywny wpływ na rozwój dziecka i stymuluje jego zmysły. Słuchanie muzyki klasycznej już od pierwszych dni życia maluszka może pomóc mu w rozbudzeniu i rozwijaniu umiejętności, z których później będzie mogło korzystać przez całe życie, np. zdolności matematycznych i orientacji przestrzennej.
Kształtowanie potrzeby kontaktu z muzyką to wielki prezent dla dziecka, który nie tylko rozwija, ale także wzbogaca jego życie wewnętrzne!