Stereotypy dotyczące zabawek dziecka

 

 

Chłopiec z lalką? Dziewczynka z czołgiem? - Nic specjalnego! Zupełnie nic!

W wieku wczesnoprzedszkolnym dziecko nie ma pojęcia, że przedmioty różowe i falbaniaste dorośli zarezerwowali do użytku dziewcząt, zaś chłopcu nie wypada się nimi interesować. Żadne dziecko w wieku przedszkolnym nie ma wiedzy, co jest dobrze, a co źle postrzegane. Dziecko podąża wyłącznie za swoją ciekawością. Wybór lalki zamiast czołgu lub też różowej koszulki zamiast zielonej nadal jest postrzegany jako powód do niepokoju.

Lęk rodziców w dużej mierze wynika z tego, że lubimy przewidywalność i stereotypy a boimy się tego, co od tej przewidywalności odbiega. Dlatego tak łatwo przyjmujemy za oczywiste, że chłopcy powinni bawić się samochodzikami, dziewczynki lalkami, oni w niebieskim, one w różowym.

Problem tkwi w tym, że dzieci tak proste i przewidywalne nie są!

Nasze dzieci są mistrzami obserwacji i istotami arcyciekawskimi.

Okres 3-7 lat przypada na etap zabaw w „coś”. Dzieci odtwarzają sytuacje społeczne, które obserwują. Gdy chłopiec bawi się lalkami, jest to sygnał, jak widzi społeczną rolę ojca. Przygotowuje się do niej, odtwarzając ją w zabawie. Wyśmiany, pozbawiony lalek chłopczyk dostaje od nas jasny przekaz, który może zinterpretować w ten sposób, że opiekowanie się własnymi dziećmi jest źle postrzegane. Z pewnościcią nie to to nam chodzi, prawda?

Jakimi zabawkami powinny się bawić dzieci, jest tak naprawdę kwestią stereotypu: to my, dorośli, uważamy, że dziewczynki lubią lalki, kuchenki, zestawy do sprzątania lub gotowania, a chłopcy chętnie wyciągną rączki po małego mechanika, autka lub żołnierzyki. Tymczasem same maluchy mogą myśleć inaczej.

Przedszkolaki są bardzo ciekawe świata i uwielbiają eksperymentować. Choćby z tego powodu nie jest dobrym pomysłem, by na siłę "przestawiać" malucha z lalek na autka lub na odwrót.

Przekonywanie, że ta czy inna zabawka jest "niedobra", podczas gdy dziecko bardzo chce się nią bawić, może sprawić, że straci ono zaufanie do własnych uczuć czy upodobań. Najlepszym rozwiązaniem jest obserwowanie malucha i podsuwanie mu tego, co może przyczynić się do jego rozwoju.

Zawsze warto przyglądać się talentom pociechy i pomóc im się rozwinąć. Jeśli zatem chłopiec lubi się bawić lalkami, przebierać je i rysować dla nich ubranka, być może ma zdolności plastyczne? Dlatego oprócz lalki możemy dać mu jeszcze kredki, farby, bibułę czy plastelinę.

Co z kolei w sytuacji, gdy dziewczynka interesuje się samochodami i lubi rozpoznawać ich marki? To może być dla nas sygnał, że ma dobrą pamięć i pewnie chętnie pogra również w memory lub „Zgadnij kto to”.

Trzy podstawowe zasady zabawy wspierającej rozwój:

1. Pozwalajmy dzieciom bawić się tak, jak lubią. Zainteresowanie zabawkami "niezgodnymi" z płcią wynika z naturalnej ich ciekawości.

2. Dbajmy o to, by zabawki były bezpieczne i różnorodne, tak by maluch miał możliwość wyboru.

3. Poświęcajmy dzieciom jak najwięcej czasu, bawmy się z nimi, rozmawiajmy, bo to najlepsza recepta na pełny i prawidłowy rozwój.

https://www.samdlamam.pl/zabawki

Najczęściej szukane

Zapisz się do naszego Newslettera

Aby otrzymywać informacje o promocjach i nowościach w naszym sklepie

Strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką Prywatności Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Polityka cookies

Zamknij